Help & Support

Wat is een Telecom installatie

Een telecom installatie is puur de aansluiting op het Proximus netwerk. De installateur monteert een Proximus-wandcontactdoos (NTP 2007) en sluit je er op aan. Andere toestellen sluit je zelf aan.

Wil je dat de installateur ook de modem aansluit en verbindt met je computer? Vraag dan een ‘installatie zonder zorgen’

We brengen je op de hoogte van de geplande installatiedatum. De installateur (van edpnet of Proximus) belt je voor aankomst even op.

BELANGRIJK:Lees onderstaande info aandachtig. Zo weet je wat je mag verwachten (en wat niet), wat je moet voorbereiden en waaraan je moet denken. Tip: print deze pagina uit.

Wat is er nodig VÓÓR de installatie?

  • Je bent telefonisch bereikbaar op de dag van de installatie, op het telefoonnummer dat je opgaf.
  • Je bent onmiddellijk beschikbaar wanneer de installateur arriveert.
  • Je weet wat de installateur komt doen (en wat niet), en waar hij moet zijn.
  • Beslis vooraf waar de installateur de wandcontactdoos mag monteren en zeg hem waar hij moet zijn als hij arriveert.
  • Zorg ervoor dat je de nodige sleutels, badges, paswoorden, ... hebt, zodat de installateur vlot en vrij toegang heeft tot:
    - het gebouw (indien nodig, informeer je security personeel),
    - de ruimte waar het Proximus intropunt is,
    - de server ruimte (indien nodig),
    - elke ruimte waar de installateur werk moet uitvoeren.
  • Zorg voor vrije interne bekabeling tussen het Proximus intropunt en de ruimte waar je de modem wil installeren.
  • Zorg ervoor dat er een 230V stopcontact beschikbaar is in de ruimte waar de wandcontactdoos geïnstalleerd zal worden.
  • Zorg ervoor dat geen enkel obstakel (zoals meubilair, dozen, ...) de installateur kan hinderen tijdens de installatie.

Wat wordt uitgevoerd TIJDENS de installatie?

  • Indien nodig, het installeren van een Proximus wandcontactdoos aan het Proximus intropunt van het gebouw.
  • De lijn afmonteren op de wandcontactdoos , testen en labelen met een Circuit ID.
  • Het binnenkomende koperpaar monteren op de wandcontactdoos.

Staat je apparatuur (modem, telefoon, fax, server, …) in een andere ruimte dan waar het Proximus intropunt is? Doe dan dit:

  • Als er een koperpaar tussen beide ruimtes loopt:
    - Vraag de installateur om de wandcontactdoos te monteren in de ruimte waar je eindapparatuur (modem, server, rack, ...) is. Je kan de hardware dan daar installeren.
    - Monteert de installateur de wandcontactdoos niet in de ruimte van je eindapparatuur, dan kan je het vrije koperpaar gebruiken om het internetsignaal van het Proximus intropunt (waar de wandcontactdoos geïnstalleerd is) naar je eindapparatuur (modem, server, rack, ...) te brengen.
    Goed om weten: stelt de installateur vast dat het koperpaar een inferieure kwaliteit heeft, dan zal de hardware moeten geïnstalleerd worden waar de wandcontactdoos gemonteerd is (aan het Proximus intropunt).
  • Als er geen koperpaar tussen beide ruimtes loopt:
    - Dan zal de installateur de wandcontactdoos monteren waar het Proximus intropunt is.
    - Dan zal de hardware geïnstalleerd moeten worden waar de wandcontactdoos gemonteerd is.

De verplaatsingskosten en de wandcontactdoos zijn inbegrepen in de prijs.

Wat wordt NIET uitgevoerd tijdens de installatie?

  • Installatie van extra splitters.
  • Elke interne bekabeling. Niet horizontaal (op dezelfde verdieping), niet verticaal (tussen twee verdiepingen), of het esthetisch afwerken van interne bekabeling (monteren in kabelgoten, bevestigen van kabels aan de muur, in valse plafonds, ...).
    Goed om weten: wil je de edpnet modem laten installeren in een andere ruimte dan het Proximus intropunt (bvb. in serverlokaal, specifieke ruimte in het kantoorgebouw, appartement, ...)? Zorg dan voor vrije interne bekabeling tussen het Proximus intropunt en de gewenste ruimte. Proximus en edpnet zijn niet verantwoordelijk voor de interne bekabeling.
  • Installatie of configuratie van eindapparatuur (computers, VoIP telefoontoestellen, Wi-Fi netwerk, modem, router, ...).
  • Installatie of configuratie van software (besturingssystemen, email-programma’s, anti-virus, ...).
  • Installatie of configuratie van je intern netwerk (firewall, switch, router, printer of elk ander toestel).

Meer info:

edpnet cookies

Functioneel noodzakelijke en analytische cookies zijn minimaal nodig voor een goede werking van de edpnet website. Deze worden niet gebruikt om u als bezoeker op onze website te identificeren. Raadpleeg ons Cookiebeleid voor alle details. U kan uw voorkeuren hieronder instellen.

Cookies instellen
Commerciële/Advertentie cookies zorgen ervoor dat getoonde advertenties op de edpnet website, subsites of Social Media relevant zijn voor u.
Minimale cookies accepteren