Help & Support

Vind hier het antwoord op uw vraag

Phishing

Wat is phishing?

Vormen van phishing aanvallen en hoe te strijden

Hoe kan ik phishing voorkomen?

Hoe kan ik een originele mail van edpnet herkennen? 

Voorbeelden van phishing e-mail

 

Wat is phishing?

Phishing is een illegale poging om gevoelige informatie van een gebruiker te verkrijgen, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden, verificatiecodes, creditcardgegevens, waarbij de dader zich voordoet als een betrouwbare persoon. Dit gebeurt online met behulp van elektronische communicatienetwerken en informatiesystemen. Het doel van phishing is meestal indirect en illegaal geld te krijgen. 

 

Vormen van phishing aanvallen en hoe te bestrijden

 

Waar kan ik phishing tegenkomen? Hoe kan ik phishing herkennen?  Wat moet ik doen?

per e-mail

bevat een logo van een betrouwbaar bedrijf (bvb, edpnet)

bevat de naam van een betrouwbaar bedrijf (bvb, edpnet) in het e-mailadres

bevat bedreiging, waarschuwing of dringende aanvraag

een spontaan verzoek om uw logins te controleren/bezorgen door het bericht te beantwoorden

een spontaan verzoek om uw persoonlijke of financiёle informatie in te vullen door op de gegeven link te klikken (die meestal naar een valse website doorverwijst)

bevat een bijlage met iets dat u niet hebt aangevraagd of besteld

komt van een vreemde afzender

bevat een tekst in een taal die u niet spreekt of taal- en stijlfouten

nooit uw logins of financiele gegevens via e-mail of via een ander contactformulier doorgeven

niet antwoorden op dit bericht

niet klikken op aangegeven links

geen bestanden in bijlage openen

het bericht direct verwijderen

de phishing aanval rapporteren aan abuse@edpnet.net

telefonisch

een spontane oproep van een nummer dat afkomstig lijkt van een betrouwbare organisatie

als u opneemt krijgt u een automatisch bericht met instructies te horen

een spontaan verzoek om uw persoonlijke of financiele gegevens door te geven (meestal als waarschuwing of dreiging)

een spontane oproep die maar een keer uw telefoon laat rinkelen en dan ophangt om u zo te verleiden tot het terugbellen naar het weergegeven nummer

nooit uw persoonlijke of financiele gegevens telefonisch doorgeven

wees voorzichtig terug te bellen op een verdacht of een onbekend nummer: als het dringend is, zal de beller toch proberen om u later te bereiken

pop-up op een website

een verzoek om uw persoonlijke of financiele informatie in een pop-up venster in te vullen

een pop-up die naar een andere/ valse website doorverwijst

nooit uw persoonlijke of financiele gegevens in een pop-up venster invullen

nooit op een link vanuit een pop-up venster klikken

controleren of uw logins of financiele gegevens op een beveiligde website invult ( meestal https:// waar "s" voor "secure"(veilig) staat)

gebruik van gratis Wi-Fi

een gratis draadloos netwerk dat lijkt op een betrouwbaar openbaar netwerk, zoals in luchthavens, hotels, cafe's, enz

gebruik enkel een beveiligd draadloos netwerk dat een WIFI-sleutel vereist of u officieel door de eigenaar aangeboden wordt

 

Hoe kan ik phishing voorkomen?

U dient uw computer te beveiligen met een firewall, spam-filters, anti-virus en anti-spyware programmas en regelmatig de nodige updates uitvoeren om zeker te zijn dat u de recentste versie gebruikt. Zie ook:  Wat kan men tegen internetmisbruik doen? 

 

Hoe kan ik een originele mail van edpnet herkennen?

  • edpnet zal nooit vragen om uw persoonlijke inlog-gegevens (zoals wachtwoorden, ...) via een mail of een ander contactformulier door te sturen;
  • de publieke correspondentie-adressen van edpnet hebben als extensie 'edpnet.net' en niet edpnet.be;
  • edpnet zal ook steeds over de 'edpnet helpdesk' of het 'edpnet team' of het 'edpnet B2B team' spreken in het 'from' veld.

 

Voorbeelden van phishing e-mail

1. Verzoek om uw email adres te bevestigen (met behulp van een link naar een valse website)

WEBMAIL

Dear Example,

For your safety, we have temporarily disabled some features of your email: exomple@example.be. Please click here to verify your email and regain full access to our services. 

If the link above did not appear, please click on the link 
below to confirm your email address: <link + e-mail>. 

*This update is mandatory to avoid you been shut out of your account.

Sincerely,
Webmail Security Team

©2015 Webmail, Inc. All Rights Reserved.

2. Verzoek om uw persoonlijke gegevens door te geven

*Chers (es) clients (es) de EDPNET,*

Le service technique chargé de la maintenance des comptes de messagerie a détecté des accès illégaux à votre messagerie à travers différentes adresses IP. Au risque que votre compte ne soit suspendu dans les prochains jours, notre service de maintenance vous demande de confirmer vos accès de connexion. Au cas où les informations ne seront pas fournies, votre accès à la messagerie serait suspendu définitivement. Pour des raisons de sécurité, veuillez fournir l’intégralité des informations demandées.

Complétez les informations suivantes pour la confirmation à votre accès

* Nom d'utilisateur:........................................
* Mot de passe:.............................................. 
* Adresse e-mail :.......................................... 
* Mot de passe :.............................................
* E-mail secondaire :....................................... 
* Mot de passe :.............................................. 
* Date de naissance:....................................... 
* Pays ou territoire:.........................................
* Profession:......................................................
* Tel:..................................................................

 

Dès la réception de ces informations, votre messagerie serait suivie contre les accès illégaux. Merci de votre collaboration. 

Webmail EDPNET*

*Cordialement,*

*L’équipe EDPNET*

3. Waarschuwing over de veiligheid van uw account waarin u gevraagd wordt uw gegevens via een link in te vullen

Attention:

An Attempt has been made to Your Account from a new computer. For the security of your account, we are poised to open a query or update your account. Kindly Click, <link> for secure security and instant online account upgrade.

©edpnet.be Webmail IT Help Desk.

 

4. Dringend verzoek om betaling te voldoen

 
Gerechtelijk Arrondissement
PRO JUSTITIA
 
Aanvankelijk Proces-Verbaal
TU.95.A7.481249/2015

 

Dienst Verkeer

 

Tel.:014/40.40.60

Fax: 014/40.40.99

Datum van het feit

Datum: 17/10/2014

 

Geachte bestuurder,

 

U heeft nog een bedrag van €103.50 bij ons openstaan wegens het overtreden van een verkeersvoorschrift.

Wij hebben u hierover al meerdere malen een brief gestuurd. Tot op heden hebben wij geen enkele reactie van u ontvangen.

U kunt direct online betalen met Bancontact via 3V Payment Group.

Klik hier <link> op online betalen om het openstaande bedrag te voldoen, let op dat u de juiste waarde selecteert.

Kies hiertoe uw eigen bank.

Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald via 3V Payment Group, ontvangt u een unieke 19-cijferige code.

Om de betaling succesvol te verwerken, dient u de 19-cijferige code via de link hieronder.

Vul hier uw 19-cijferige code in om de betaling succesvol te verwerken. <link>

Let op: Indien we het volledige bedrag niet voor vrijdag 9 Januari van u ontvangen,

zal het bedrag worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €143,50.

Daarnaast loopt u het risico op een gerechtelijke procedure.

 

Hoogachtend,

Naam

Hoofdinspecteur

 

Zie ook: 

Wat beschouwt edpnet als internetmisbruik?

Wat kan men tegen internetmisbruik doen?

Posted on May 07, 2015 | Tags:

Ik heb mijn antwoord niet gevonden

Contactgegevens

  • Edpnet NV
    Van Landeghemstraat 20
    9100 Sint-Niklaas
  • Openingsuren: Ma-Vrij, 9u - 17u
  •  
  • 03 265 67 00
  •  
  • Ombudsdienst