Help & Support

Vind hier het antwoord op uw vraag

Wat is TBF en hoe kan het worden gelanceerd

TBF (Test de Bonne Fin) is een proces dat is ontworpen om te controleren of er een mogelijk technisch probleem is op een VDSL2-lijn en om het best toepasselijke profiel te bepalen.

Hoe werkt het?

Als het is gestart, past de TBF een provisioningprofiel toe (dit resulteert in een korte uitschakeling) en begint de monitoring van de lijnkwaliteit, stabiliteit en prestaties, die maximaal 6-8 dagen kan duren.

  • Als TBF een fout op de lijn detecteert of als de laatste onstabiel is, wordt een reparatieprofiel met de maximale snelheid van 9 Mbps down en 0,5 Mbps up toegepast.
  • Als er een niet-gecertificeerde modem is geïnstalleerd, wordt de lijn gedowngraded naar een terugvalprofiel, met de maximale snelheid van 7 Mbps naar beneden en 0,5 Mbps omhoog.

Als geen van de bovengenoemde scenario's van toepassing zijn, wordt het rovisioningprofiel op de lijn geplaatst. Ontdek welk snelheidsprofiel op uw lijn moet worden toegepast, afhankelijk van of de straatkast waarop de lijn is aangesloten al is uitgerust met vectoring-ready VDSL-kaarten. Het monitoringsproces wordt vervolgens voortgezet om ervoor te zorgen dat het toegewezen profiel geen transmissiefouten of instabiliteit veroorzaakt. Anders wordt de lijn gedowngraded naar een reparatieprofiel.

Als TBF succesvol is, activeert het ook DLM, het proces waardoor VDSL2-lijnen kunnen profiteren van hogere bitrates dan verwacht volgens de provisioneringsregels (tot 100 Mbps).

Wanneer wordt het gelanceerd?

De eerste TBF wordt automatisch gestart zodra de VDSL-lijn is geactiveerd. Als er op dat moment geen modem is geïnstalleerd, mislukt TBF en moet deze opnieuw worden opgestart.

Alle verdere TBF's moeten handmatig worden gestart. Het proces kan worden uitgevoerd als het huidige profiel niet optimaal lijkt:

  • wanneer de lijn om wat voor reden dan ook niet op het provisioningprofiel staat (bijvoorbeeld als de eerste TBF is mislukt of als vectoring is geactiveerd op straatniveau alleen na de activering van de lijn)
  • wanneer de lijn uit een reparatieprofiel zou moeten komen, op voorwaarde dat het probleem waardoor het werd toegepast, werd opgelost
  • wanneer de lijn uit een fall-back profiel zou moeten komen, op voorwaarde dat een gecertificeerde modem is geïnstalleerd.

Hoe zit het met DLM?

TBF triggert DLM, maar anders dan dit laatste, zal het nooit de lijn upgraden naar een profiel dat hoger is dan het provisionele profiel. Als TBF op de lijn wordt gestart en de snelheden al worden verhoogd met DLM, laat het proces DLM normaal gesproken draaien en worden alleen de nieuwe evaluaties geactiveerd.

Geweldig, hoe kan ik het lanceren?

Neem contact met ons op op 03 265 67 00, we starten een TBF en nemen contact met u op.

Last updated on Mar 22, 2018 | Tags:

Ik heb mijn antwoord niet gevonden

Contactgegevens

  • Edpnet NV
    Van Landeghemstraat 20
    9100 Sint-Niklaas
  • Openingsuren: Ma-Vrij, 9u - 17u
  •  
  • 03 265 67 00
  •  
  • Ombudsdienst