Help & Support

Vind hier het antwoord op uw vraag

Hoe kan ik mijn B-box 3 modem installeren en configureren

Hoe kan ik mijn B-box 3 modem installeren en configureren

Dit artikel zal u door de installatie van de router en de configuratie van internet en VoIP loodsen. 

Inhoud van het pakket

Van links naar rechts:

  • Telefoonkabel
  • DSL kabel om de router op het telefoonstopcontact te verbinden
  • Netwerkkabel, om de computer met de router te verbinden
  • Stroomadapter

De computer aansluiten

Sluit de stroomadapter aan op de achterkant van de modem.
Sluit de DSL kabel (met blauwe stekkers) op de blauwe DSL poort en verbindt het andere uiteinde met het telefoonstopcontact.
Sluit de netwerkkabel (met gele stekkers) op de gele LAN1 poort en verbindt het andere uiteinde met uw computer.

Voorkant van de B-box 3

Achterkant van de B-box 3

De modem aanzetten

Schakel de modem in door de aan-uit knop op de achterkant in te drukken (de meest rechtse knop). Na een zelftest is de modem klaar voor configuratie. (De modem kan enkele malen herstarten bij het eerste gebruik. Dit proces kan enkele minuten duren.)

De modem status bepalen

POWER

  • Blauw LED
    • Aan : De router is staat AAN en is klaar voor gebruik.
    • Uit : De router is staat UIT.

DSL

  • Blauwe LED
    • Aan : De router heeft het DSL signaal gevonden en staat gesynchroniseerd.
    • Knipperend : De router is op het DSL signaal in aan het trainen.
    • Uit : De modem ziet geen DSL signaal.


Internet

  • Blauwe LED
    • Aan : De gebruikersgegevens staan correct ingesteld en de internetverbinding is tot stand gebracht.
    • Uit : Er staan geen gebruikersgegevens ingesteld.
  • Rode LED
    • Aan: De ingestelde gebruikersgegevens werden afgewezen (een fout in gebruikersnaam en/of wachtwoord).

LAN

  • Blauwe LED
    • Aan : Er is tenminste één toestel verbonden met één van de LAN poorten en dit of deze toestel(en) staat AAN.
    • Uit : Er is geen toestel verbonden of de toestellen die verbonden zijn staan UIT.

Phone1 and Phone2

  • Blauwe LED
    • Aan : Het VoIP account staat correct ingesteld en is klaar voor gebruik.
    • Uit : Er staat geen VoIP account ingesteld.
  • Rode LED
    • Aan : Het ingestelde VoIP account werd afgewezen (een fout in gebruikersnaam en/of wachtwoord).

WPS

  • Blauwe LED
    • Knipperend : WPS wordt geactiveerd.

WiFi

  • Blauwe LED
    • Aan : Het wireless netwerk is ingeschakeld in de router.
    • Knipperend : WiFi wordt actief gebruikt.
    • Uit : Het wireless netwerk is uitgeschakeld in de router.

ETH1-ETH4 (LED's bij de gele poorten op de achterkant)

  • Groene LED
    • Aan : De router heeft een succesvolle Ethernet verbinding tot stand gebracht via de oplichtende poort.
    • Knipperend : De router verstuurt en/of ontvangt gegevens over de Ethernet verbinding via de oplichtende poort.
    • Uit : De router heeft geen Ethernet verbinding via deze poort: er is geen kabel aangesloten of het aangesloten toestel staat uit.

Computer configuratie

Windows

  1. Klik op 'Start' > 'Instellingen' > 'Netwerkverbindingen'.
  2. Dubbelklik op de LAN-verbinding om het statusvenster te openen.
  3. Klik de knop 'Eigenschappen' aan.
  4. Kijk na of er in het venster 'Eigenschappen' wel degelijk een netwerkkaart in het niet-actieve tekstveld 'Verbinding maken via' vermeld staat. Als dit niet zo is, neem dan contact op met uw netwerkadministrator.
  5. Selecteer 'Internetprotocol (TCP/IP)'. Als het 'Internetprotocol (TCP/IP)' niet weergegeven is, neem dan contact op met uw netwerkadministrator.
  6. Klik de knop 'Eigenschappen' aan. Noteer indien nodig de huidige instellingen, om ze later te kunnen herstellen.
  7. Selecteer 'Automatisch een IP-adres laten toewijzen'.
  8. Selecteer 'Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen'.
  9. Klik op 'OK' om naar het venster 'Eigenschappen van LAN-verbinding' terug te keren.
  10. Klik op 'OK' om naar het venster 'Netwerkverbindingen' terug te keren.

Mac OS X

  1. Klik op het Apple icoon in de linkerboven hoek van de desktop en kies voor System Preferences.
  2. Onder Internet & Wireless, selecteer Network.
  3. Klik op de Advanced button wanneer het Network scherm verschijnt. De standaard is Automatic.
  4. Klik TCP/IP.
  5. Op het Configure IPv4 venster, selecteert u Using DHCP. Klik op Apply Now en sluit de resterende vensters.

De webinterface weergeven

Open de webbrowser (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera, Safari, ...) en typ het standaard adres voor de webinterface http://192.168.1.1 in de adresbalk.

De B-box 3 router is standaard beveiligd met een wachtwoord. Het standaard wachtwoord vindt u terug op de sticker die op de onderkant van het toestel werd geplakt.

Internet en telefonie configuratie

Eerste pagina

Hier ziet u de eerste pagina die u te zien krijgt wanneer u de webinterface van de B-box 3 oproept:

Selecteer User en geef het wachtwoord in dat u op de sticker terugvindt (hoofdlettergevoelig).

Klik op Next om door te gaan. 

Let op! : op deze pagina kunt u de taalinstelling niet wijzigen. Hiervoor dient u eerst in te loggen.

Hoofdmenu

Nadat u ingelogd heeft komt u in het hoofdmenu. Indien u dit wenst kunt u de taal wijzigen in de rehterbovenhoek. De interface van de router is beschikbaar in het Engels (standaardtaal), Frans en Nederlands.

U ziet hier de volgende menu's: 

  • Netwerkverbinding: Hier kunt u een PPP verbinding instellen. 
  • Toegangscontrole: Hier kunt u een Kinderslot, het Firewall niveau, een DMZ host, port forwarding en Remote toegang instellen. 
  • Mijn modem: Hier kunt u algemene informatie over uw router terugvinden, zoals Softwareversie, Activiteitstijd, etc. Daarnaast vindt u hier Netwerk Delen, DHCPv4 instellingen, DynDNS instellingen en Onderhoud (Herstart router of terugzetten naar de Fabrieksinstellingen). 
  • Wi-Fi: Hier kunt u uw draadloos netwerk instellen. 
  • Ethernet: Hier kunt u de status van de ethernetpoorten nagaan (Up of Down, geeft aan of er een toestel verbondon is of juist niet). Daarnaast kunt u de verbruikte traffiek voor de betreffende poort nagaan. 
  • USB: Hier ziet u terug of er een toestel via de USB poort verbonden is. 
  • Telefoon: Hier kunt u uw telefonie instellen en door op Lijn 1 or Lijn 2 te klikken de oproepgeschiedenis voor het betreffende nummer nagaan.

Internet configuratie

Om uw PPP verbinding in te stellen dient u volgende stappen te volgen: 

Selecteer Netwerkverbinding 
Klik op Toon Geavanceerde Instellingen van het onderdeel Internet 

U ziet dat het volgende menu verschijnt: 


De router staat standaard in Bridge Mode. U dient m.a.w. niet alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen maar u dient ook de PPP te activeren door op Enable te klikken zoals in het menu hieronder getoond. 

Als u op Enable hebt geklikt en uw gekruikersnaam en wachtwoord van edpnet hebt ingevuld mag u op OK klikken. 

Nadat de router de instellingen bewaard heeft komt u terug in het hoofdmenu. Als u nu terug op Netwerkverbinding klikt om vervolgens terug Toon Geavanceerde Instellingen te kiezen, dan ziet u daar dat uw router verbonden is. U kan daar uw IP adres en andere instellingen die u gekregen hebt controleren: 

VoIP Configuratie

Selecteer in het hoofdmenu Telephone en klik op de blauwe knop

U krijgt dan het volgende te zien: 


Om telefonie te activeren klikt u op Enable bovenaan. 

Vanaf hier kunnen we starten met de configuratie van uw edpnet VOIP telefoon nummer

Domein: voip.edpnet.be 
Telefoonnummer: uw telefoon nummer 
Gebruikersnaam: uw telefoon nummer 
Wachtwoord: het wachtwoord dat u van edpnet hebt gekregen voor uw telefonie. 
Transport: UDP 
Poort: 5060 

Klik nu op de knop OK rechtsonderaan. 

Van zodra de instellingen bewaard zijn wordt u doorverwezen naar de hoofdpagina. Wanneer u nu op Telephony klikt zal de status veranderen naar UP

Let op! : U dient uw modem niet te herstarten om na de configuratie van uw telefonie gebruik te kunnen maken. 

Indien u echter problemen ondervindt dan raden wij u aan om de modem toch te herstarten (bvb. wanneer de lijnstatus niet UP wordt). 

Let erop dat u geen poorten kan samenvoegen. Elk telefoonnummer komt uit op de poort die u geconfigureerd hebt. 

Het is slechts mogelijk om één nummer per telefoniepoort in te stellen. 

Posted on Aug 12, 2015 | Tags:

Ik heb mijn antwoord niet gevonden

Contactgegevens

  • Edpnet NV
    Van Landeghemstraat 20
    9100 Sint-Niklaas
  • Openingsuren: Ma-Vrij, 9u - 17u
  •  
  • 03 265 67 00
  •  
  • Ombudsdienst